perjantai 30. joulukuuta 2016
Pimeää menoa
torstai 10. marraskuuta 2016
Vähä jotain treenailuja ja pulteria
Paavalinvuoren rojektia kävin kans testaamassa kertaalleen ja sain kaikki muuvit tehtyä. Aika siistiä. Vois olla siis mahkuja vihdoin ens kesänä se kiivetä. Tällä viikolla startattiin hakkukausi käyntiin. Tälle talvea täytyy yrittää taas panostaa nuihin mikstahommiin. Jos vaikka sais jotain uutta lähetettyä. Joulukuun alkuun on varattuna Korouoman reissu ja sitä ennen pitää saada vähän fiilistä kuntoon, että saatais jotain jännää kiivettyä. Rosmo sektori on ainakin käymättä ja olishan siellä sitten niitä mikstojaki. No tuumaillaan mimmoseen kuntoon saa itsensä ruoskittua kuukaudessa.
perjantai 4. marraskuuta 2016
Syyskuun kiikkuja part2 - Olhava
Syyskuun puolivälissä tehtiin excursio Olhavalle. Sieltähän löytyi reilu annos nöyryyttä ja mukavan kuulaita syyspäiviä. Pate, Sini ja Tatu lähti reissuun jo perjantaina aamusta. Me päästiin Eeron kanssa lähtemään vasta iltapäiväkahvien jälkeen ja matkalle mahtui jarrupulmia ja ruokatauko. Reppu painoi taas ihan omiksi tarpeiksi, mutta perille päästiin siitä huolimatta. Nuotiopaikalla oltiin puolen kahdeksan maissa ja ilta alkoi jo sen verran hämärtää, ettei kiipeämään enää viitsinyt lähteä. Etujoukot oli pystyttäneet teltat, joten Eeron kanssa keskityttiin nuotiomeininkeihin. Sini oli kiipeämässä Kanttia ja ainakaan nuotiopaikalle ei kuulunut mitään draamaa, ja hyvinhän se menikin.
Yöllä heräsin rapinaan ja heti tajusin, että tyhmänä olin jättänyt eväspussin teltan ulkopuolelle. Hiirihän se siellä mutusteli minun eväitä. Äkkiä teltan ovi auki ja eväspussi sisään. Aamulla tarkistin hiirivahingot ja onneksi se oli saanut vain palasen parin leivän kulmasta.
Ylhäällä tuumailtiin, että mitäs sitten. Käytiin katsomassa laatan reittejä josko sinne yksi yläköysi sopisi, mutta tiukkaa näytti tekevän. Sektorin toisen laidan reitit eivät taas näyttäneet ehkä kuitenkaan ihan niin klassikoilta, että olisi nyt viitsinyt niitä kiivetä. Sammalrännin viereisellä Riippuvat puutarhat reitillä olleiden virolaisten puuhat näyttivät kyllä sen verran hienolta, että päätettiin käydä tarkastamassa reitti yläköydellä. Laskin Tatun ensimmäisenä reitille. Mies väänteli ja käänteli ja varmistuspaikalta ei nähnyt mitä mies puuhaili. Ylhäällä Tatu totesi reitin olleen vähintäänkin mielenkiintoinen. Mielenkiintoisuus selvisi pian omakohtaisesti. Reitin loppu oli aika likainen ja kruksi lähti korpin pesästä linnun paskan ja oksennuksen keskeltä. Hienon näköinen reitti, mutta lopun kruksi ei ole kyllä Olhavan parasta antia.
tiistai 11. lokakuuta 2016
Syyskuun kiikkuja part1
Katsoin vielä kelloa, mietin miltä muuvit oli tuntuneet reittiä puhdistaessa. Totesin, että nyt mennään. Kiipesin mahdollisimman rauhallisesti ja tein kaikki muuvit niin huolella kuin osasin. Helppoa kiipeilyähän tämä oli, mutta yllättävän mukavia muuveja. Vai liekö johtui siitä, että soolosin? Hyviä käsiotteita ja huonoja jalkaotteita tosin kivi on niin karkeaa, että kenkä pitää kyllä hienosti. Ainut huono puoli reitissä on pituus jota ei liikaa ole siunaantunut. Notta tiiäppä oliko tuo nyt sitten soolo vai high ball boulder ilman pädejä. No pöhlön puuhaa mutta tulipahan tehtyä. Näin syntyi siis Sirppi.
Ylhäällä vilkaisin taas kelloa ja juuri ja juuri näytti sen verran olevan aikaa, että yhden reitin ehtisi kiivetä. Koskaan en ollut alaköydellä soolonnut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Trädiräkki niskaan, köysi puun ympärille ja grigrin kanssa mäkeen. No en tiedä onko tuo grigri nyt ihan paras ajatus tähän hommaan, mutta on se kuuleman mukaan jollain toiminut. Onneksi reitti oli helppoa kiipeilyä sillä systeemi ei nyt ollut ollenkaan hallussa. Suosittelen solmimaan solmuja köyteen, jotta luottamus varmistuksen toimivuuteen olisi hieman parempi. Nyt tuli pidettyä köyttä kohtuu kireällä ja se ei taas varsinaisesti helpota kiipeilyä. Yhdessä jalan nostossa grigri nappasi kiinni ja oli todella lähellä, etten ottanut pannuja. No sen jälkeen muistin vähän paremmin ottaa löysää köyteen ennen muuveja. Reitille sain upotettua kaikki kolme kamua, eli liian pitkästä linjasta ei tässäkään ole kyse. Oikein hyviä halkeamia trädikiipeilyn harjoitteluun. Vieressä on vielä tuo kolmas helppo linja eli Kääpiö. Kyllä siinä kamoja kylväessä yhden illan saa vietettyä.
sunnuntai 11. syyskuuta 2016
Rojektointia
perjantai 12. elokuuta 2016
Uhoa ja onnea
Se löi täyttä turpaan. Ei mitään nättiä pikku avaria poskelle, vaan suoran keskelle nenää. Lasinaamana hajosin sirpaleina kivikkoon. Ei auttanut, vaikka kuinka yritin pehmittää ja puhua ympäri. Vain pieni hymyn kare kävi kivisillä kasvoillaan ja seuraavalla käännöksellä sain uudestaan kokea kylmää kyytiä.
Antti sillä välin haistoi hennon sävelen kuusien kuiskeesta. Otti kiinni ja tanssitti herkän tanssin varmalla otteella loppuun asti. Innoissaan valitsi toisen tanssin, mutta nyt ei harmoniaa löytynyt. Sävel oli hukassa. Mutta mitäpä pieni vastoinkäyminen haittaa? Tanssi on tanssittu ja ehkä seuraavalla kerralla löytyy uusi harmonia, joka siivittää tanssijat korkeuksiin.
Olin seurannut Antin huumaa sivusta, puun takaa. Näin pientä pehmenemistä kivisessä sielussa. Keräsin sirpaleeni ja paikkasin haavani. Seuraavaan tanssiin löysin jo hieman energiaa. Mutta ei, kuuset eivät kuiskanneet. Sointu oli väärä. Näin pienen eleen ja taas makasin kivikossa sirpaleina. Luovutin. Pakkasin sirpaleet reppuun ja lähdin etsimään herkempää sointua. Jospa seuraavalla kerralla virrat kohtaisivat ja tanssi kulkisi taivaisiin asti.
Onnea Antti hienosta lähetyksestä!
lauantai 18. kesäkuuta 2016
Jotain boulderii ja yläköysikovistelua
Eka kerran käytiin Eskon kans Paasivuoressa fiilistelemässä samoilla vanhoilla pultereilla, joilla on aina niin kiva pistäytyä. Esko nyt tietty yrkkäili vaikeita reittejä, mutta ite tuli pitäydyttyä helpoissa. Kivaa oli ja homma tuntui taas maistuvan. Sitten kävin pari kertaa Paavalinvuoressa. Eka kerralla fiilistelemässä vanhoja ja samalla taas muistin, että piti joskus käydä avaamassa uusia linjoja. No sitä tehtiin sitten seuraavalla kerralla. Pari linjaa saatiinkin avattua, joista vaikeampi jotain 6B. Hauskoja linjoja molemmat ja todella lyhyellä lähiksellä. Käykäähän kiipeämässä.
Pari viikkoa sitten sain viimein aikaiseksi käydä kaltsilla. Pakkohan se oli painua suoraa testaamaan kuntoa viime syksyn nemesikselle eli Hakapeliitalle. Eero oli juuri palannut Huippuvuorilta ja kyseli olisko kiikkuhommista tietoa. Aika hyvä ajoitus, kun oltiin sovittu just sille päivälle roikuskelusessio. Päivä oli aika lämmin, mutta kuiva. Paitsi juuri silloin kun saavuimme kalliolle, alkoi tietysti sataa. Pelko persiissä odoteltiin miten käy. Päätettiin kuitenkin käydä kalliolla katsomassa olisiko mahdollista kiivetä.
Kallio hänkkää sen verran, että otteet olivat aivan kuivat ja sadekin loppui sopivasti. Ainoastaan helpoimmissa reiteissä alun släbiosuus oli märkä. Ei muuta kun köydet esiin ja kiikuille. Kellään ei ollut intoa lähteä seiskan sporttia liidaamaan, joten päätettiin laittaa Hakapeliitalle yläköysi. Eero veinaili, että reitti näytti jäykähköltä, joten Pate lupautui liidaamaan Ikäraja 34 -reitin lämmöiksi ja jättämään siihen meille yläköyden. Virittelin yliksen ja samoihin aikoihin Pate pääsi reittinsä toppiin. Juuri silloin alkoi uudestaan satamaan. Taas pideltiin peukkuja kallion suojassa. Onneksi tämäkään sade ei kastellut otteita pahasti. Ikärajan alku oli kyllä märkä, mutta se on onneksi helppoa kiivettävää. Lämppäiltiin yhdet vedot ja sitten päivän epistolan kimppuun.
Pate ei ollut koskaan saanut kruksi muuvia tehtyä ja lähti taas liikenteeseen aika heikolla asenteella. Kiipesi kuitenkin kruksiin ja otti muutaman yrkän. Kunnon psyykkauksella sai sormensa jo hipomaan otetta ja alkoi ehkä hieman uskoa onnistumisen mahdollisuuteen. Lähdin avoimin mielin testaamaan päivän kuntoa. Alku tuntui todella vaikealta ja otteet pirun pieniltä. Sain kuitenkin muuvit tehtyä ja kruksi meni helposti. Tästä intoutuneena Pate otti uuden yrkän ja saikin muuvin tehtyä oisko ollu kolmannella yrkällä. Kiipesin vielä lopuksi linjan uudestaan ja nyt alkukin meni paljon paremmin. Ens kerralla sitten pitää yrittää liidata.
Pate kävi viime viikolla kalliolla ja lähetti reitin. Aika ukko, kun viikko aiemmin lähtökohta oli, että kruksi on mahdoton ja reitti ei ole koskaan menossa. No niin ne saattaa reitit muuttua nopeastikin mahdottomasta helpoksi. Älkää siis luovuttako kovin pienestä!























