perjantai 20. marraskuuta 2020
Kesän kiikkuja
torstai 27. elokuuta 2020
Himos Trail 2020 ja juoksuharrastus
Tulipahan käytyä ihmettelemässä otsikon mukaista polkujuoksutapahtumaa. Osallistuin 26km Himos Trail Extreme matkalle. Eihän se nyt mikään aivan mahdottoman pitkä matka ole, mutta mielenkiintoisen siitä tekee reitille sovitellut 870m nousua. Meikäläisen juoksupohjilla selväksi tuli, että läpi tuon pääsee, mutta vauhdista ei ollut mitään käryä.
Taustoja
Mitkäs ne pohjat sitten on? Tää on kyllä pitkä tarina. Sori vaan. Heinäkuussa 2019 innostuin jälleen juoksuharjoittelusta. Jälleen, koska vuosituhannen eka kymmenen vuotta tuli juoksenneltua enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Sitten vuonna 2009 onnisutin katkomaan jalkani moottoripyörällä motoparkin radalla ja sen jälkimainingeissa jalka ei tullut oikein kuntoon. Nilkan nivelsiteet jäi jotenkin löysäksi ja jos juoksin kympin lenkin tai yli niin nilkka tuntui ikään kuin väljältä ja oli pirun kipeä. Lenkkeily jäi vähän tauolle ja keskimäärin vuosien saatossa tuli juostua noin yksi lenkki kuukaudessa.
Vuonna 2013 keksin kokeilla paljasjalkatossuja(barefoot-hommailua). Näin jälkiviisaana se oli hiton hyvä juttu. Aikaisemmin hyvin vaimennetuilla tossuilla opittu kantapää paukutus ei sovi ainakaan minun jalkatyypille ja tuo "paljasjalkajuoksu" pakottaa siirtymään päkiäaskellukseen. Aluksi innostuin hommasta, mutta lasten kasvaessa jouduin priorisoimaan treenausta, että kehittyisin edes jossain ja juoksut jäi sivuun. Kävin siis aina silloin tällöin lenkillä, kunnes 2019 keväällä Norjassa paloi päreet surkeaan aerobiseen kuntoon ja päätin alkaa tekemään asialle jotain.
Tästä päästäänkin siihen, että innostuin tutkailemaan urheilukelloja. Kehitys oli melkein kahdessa vuosikymmenessä mennyt vanhasta Polarista hieman eteenpäin. 2019 syksyllä testailin paria kelloa ennen kuin päädyin ostamaan Garmin Fenix 5 plus mallin marraskuun mustaperjantai alennuksesta. Testasin ensin Suunto 5 mallia ja sitten Garmin Fenix 5 kelloa ja totesin sen hyväksi. Siitä tosin puuttui karttapohjat, mitkä näyttivät hyvältä lisältä. Sitten sopivasti Garmin julkaisi alkusyksystä Fenix 6 malliston ja Fenix 5 plus mallien hinnat lähtivät jyrkkään laskuun. Kahdessa kuukaudessa hinnat tippuivat sen verran, että sain tarjouksella Fenix 5 plus mallin samalla hinnalla kun aiemmin oli Fenix 5 eli kartat kaupan päälle. No onhan tuossa uudess 6 mallissakin hyviä ominaisuuksia, mutta ainakin toistaiseksi olen tullut toimeen ilmankin.
Tällaisen kellon sitten hommasin. Kiitokset Gigantille mahdollisuudesta kokeilla laitteita.
Fenix sopii ainakin minun ranteeseen tosi hyvin.
Kenkäpuolelta minulta löytyi kaapista yhä ne 2013 ostetut Feelmaxit ja joskus myöhemmin ostetut Merrelin streetglove minimalistiset lenkkarit. Feelmaxit oli ihan hyvässä kunnossa, mutta niillä juokseminen on aika kovaa jaloille, koska pohjaa ei ole juuri nimeksikään. Nuo Merrelit on ollut tähän mennessä parhaat lenkkarit millä olin juossut. 0-drop kantapäältä varpaalle ja oliko 4mm vaimennusta. "Onneksi" Merrel ei valmista kenkää enää. Merrel Trail Glove kenkä vaikuttaa suht koht samalta paitsi tietysti polku pohjalla. Street Glove oli juuri sopeva kompromissi pidemmille lenkeille. No syssyn mittaan huomasin, että kengät alkaa olemaan loppu. Kiikaroin uusia tennareita talven mittaan ja maaliskuussa tilasin sitten Merrelin vapor glove 4 paljasjalkatossut. Juoksulenkit oli tuossa vaiheessa pääasiassa alle kympin lenkkejä ja nuo sopivat siihen kuin nyrkki silmään.
No heti huhtikuussa kävi ilmi, että vanhat Merrelit oli nähty ja tarviin pitkille lenkeille uudet vähän enemmän vaimennetut kengät. Nuilla paljasjalkatossuilla yli kympin lenkit ovat vaan kovia jalan lihaksistoille eikä mun soriat nilkat ja hennot numeron 46 jalkapöydät olleet vielä valmiita siihen. Surffailin taas nettiä ja löysin entisen Karhun suunnittelijoiden perustaman kenkämerkin Feet (https://feet.fi). Tiedot kuulosti lupaavilta, sillä olin tykännyt Karhun M sarjasta aikaisemmin todella paljon. Arvoin pari viikkoa Merrelin Trail Glove ja nuiden Feet kenkien välillä. Päädyin tilaamaan Feet Trail kengät sillä innostuin keväällä poluilla juoksemisesta ja ihan mielenkiinnosta kokeilla suomalaista designia. Mitehän sitä onkin juossut vain teitä pitkin monet vuodet eikä tajunnut nuita takapihan polkuja ollenkaan... Nyt oon juossut nuilla Merreleillä 250km ja Feet Trail kengillä 200km. Voin kyllä suositella molempia kenkiä. Toki aikaisempaa juoksukokemusta molemmat kengät vaatii jonkin verran sillä kummassakaan ei ole kovin paljoa vaimennusta. Feet tekee kyllä monenlaisia kenkiä eikä minulla ole niistä muista malleista sen kummempaa kokemusta, mutta hei eikös sitä pidä tukea kotimaista tekemistä.
Keväällä ostetut paljasjalkatohvelit. Näissä on juuri sen verran pohjaa, että soratielläkin pystyy juoksemaan. Hyvät tossut.
Feet.fi trail tohvelit. Pohjan kuviointi ja rakenne näytti hieman arveluttavalta, mutta tuntuu toimivan tosi hyvin.
Himos Trail
No niin. Juoksupohjat ja varusteet tuli selvitettyä. Eli aika ohuella mentiin. Vuoden alusta juoksukilometrejä oli kertynyt vajaa 500. Kesällä kävinkin kiikaroimassa Himos Trail tapahtumaa useampaan kertaan. Silloin päädyin sen hylkäämään, koska treenipohjaa vaan ei ollut mielestäni tarpeeksi. Työkaveri Ali sitten soitteli heinäkuun lopulla ja ehdotteli Himoksen jouksuja. Heinäkuu oli mennyt reeneissä hyvin, joten päätin lennosta lähteä mukaan Himokselle.
Niinku alussa tuli tuumattua niin vauhti oli vähän kysymysmerkki. Olin pitkänä lenkkinä juossut pari kertaa tuollaisen 21km polkulenkin jolla on n 470m nousua. Siihen meni perus sykkeillä n 2h45min. Tosin Himoksen reitissä olis sitten 400m lisää nousua ja 5km lisää matkaa. Arvailinkin, että 3h voi olla aika kova kaikki huomioiden. Arvottiin itsemme kuitenkin alle 3h lähtöryhmään. Olin laskeskellut, että pitäisi juosta n 7min/km vauhtia ja yrittää pitää sykkeet jossain alle 150l/min, mikä pitäis mulla keikkua siellä aerobisen alueen ylärajoilla. Garmin oli kertonut viikkoa aiemmin, että VO2MAX olis 156l/min. Siitä ei auta kovin pitkään vetää yli, ettei käy mies hyytymään.
Lähdöstä porukka lähti kauhiaa vauhtia. Yritin pitää pään kylmänä ja vedin heti jarruja päälle ja juoksun hölkäksi. Ylämäet käveltiin heti kun syke lähti nousemaan yli 140. Parin kilometrin jälkeen tuli selväksi, että kisassa syke vaan on vähän korkeammalla ja asennoiduin pitämään sykettä 145 paikkeilla. Alamäissä mentiin aika vauhtia ja välillä tuli mieleen, että kannattaa katsoa aika tarkkaan mihin jalkansa laittaa. Polut oli kyllä hienoja. Ekat 15km mentiin pohjois Himoksen rinteitä ja lakea. Nuo polut oli myös kohtuu teknisiä ja mukaan mahtui vain vähän soratien pohjia. Useaan otteeseen olisi haluttanut lähteä vetämään kovempaa, mutta kello kertoi, ettei kannata. Yritin tiukasti pitää kiinni sykkeestä. Minulla oli kaksi pientä juomapulloa matkassa ja vaimoni Mari lupautui tuomaan pari pulloa varalta mukanaan metsän siimekseen. Energiaa oli mukana kolme geeliä ja siripiri glukoosipastilleja. Huoltopisteitä oli tässä tapahtumassa 5km välein, joten paljoa ei tarvinnut itse kantaa mukanaan. Alun nousuissa tuli juotua yksi pikkupullo tyhjäksi, joten oli kyllä hyvä saada sen tilalle uusi n. kympin kohdalla.
Jonossa tuntui viihtyvän kymmenkunta juoksijaa n 10km asti. Sitten vedettiin Alin kanssa alamäet aika rivakasti ja porukka tuntui vähän hajautuvan. Ennen 15km huoltoa ja etelälenkille siirtymistä juonittiin, että lähdetään siellä kiristämään tahtia. Spekuloitiin, että jos siihen anaerobisen kynnyksen(VO2MAX) korville nostais sykkeen niin kait sitä muutaman kilometrin jaksaa. 15 huollossa oli vielä hyvä fiilis. Vähän tiesi juosseensa, muttei ollut mitään suurempia merkkejä ongelmista. Melkein heti huollon jälkeen oli edessä kunnon nousut. Käveltiin ylämäet ihan suosiolla. Mäen jälkeen lähdettiin kiihdyttämään vauhtia. Juostiin seuraavaan huoltoon asti hyvällä sykkeellä eli ihan mun anaerobisen tuntumassa ja pitkiä pätkiä viisi lyöntiä yli rajan. Huollossa tuntui vielä jaksavan ihan hyvin. Otin viimeisen geelin, palan banaania ja vettä sekä urheilujuomaa.
Huollon jälkeen oli taas ylämäki. Vähän alkoi puuduttamaan. Saatiin kuitenkin vauhtia päälle ja aika hyvin pidettyä. Paljakan kallio-osuuksilla alkoi kuitenkin lonkankoukistajissa tuntua väsymisen merkkejä ja muutaman kerran piti heittää kävelylle jopa tasaisella. Vedettiin kynnyssykkeillä menemään ja matkaa ei enää ollut kuin 3 kilometriä jäljellä, joten päätettiin, että eiköhän mennä vaikka silmissä sumenis. Vielä viimeiset suolakurkut ja urheilujuomat pari kilsaa ennen maalia ja viimeinen mäki meni ihan löntystellen. Onneksi viimeinen kilometri oli alamäkeä tosin eihän sekään ihan helppoa ole juosta väsyneenä. Onneksi polku oli helppoa niin ei tullut nilkkojakaan rikottua. Ali oli valitellut, että jalat yrittää krampata, mutta muuten kuulemma energiat riittää. Annoin alamäkeen miehelle tietä, kun tuntui jalka paremmin nousevan. Ei tuo kuitenkaan kovin lujaa innostunut juoksemaan ja viimeisellä 300m piti vielä kuitata loppukirillä miehestä ohi ennen maalia.
Olipas hieno reissu. Hyvin merkityt reitit ja opastus. Huolto pelasi ja varsinkin oma huoltaja reitin varressa on aina parasta. Kiitos Mari! Yhdessä Alin kanssa juostiin koko reissu. Hyvin kävi voimat yhteen, vaikka alussa ei ollut mitään käryä toistemme juoksukunnosta. Himos Trail tapahtumaa voi kyllä suositella. Hienoja polkuja ja hyvin suunniteltu reitti. Kaikin puolin hyvin järjestelty tapahtuma.
sunnuntai 17. toukokuuta 2020
Tarina muuttuu ja niin myös kausikin
Kausi vaihtuu ja täytyi alkaa treenaamaan sormiin voimaa. Ekat kotiseinän treenit oli kyllä taas jääkauden jälkeen todella masentavia. Missään otteessa ei tahtonut pysyä kiinni ja edellisenä kesänä viritellyistä reiteistä helpoimmatkin jäivät pariin ekaan muuviin. No lohtuna tähän oli edellisiltä vuosilta havainto, että voima tulee äkkiä takaisin. Pari viikkoa ja muutama treeni takana ja johan alkoi edellisen kesän reitit nousta. No täytyy kyllä sanoa, että vaikeimmat viimekesänä kyhäämäni reitit ei ole vieläkään menneet.
Nyt on kokolailla kaksi kuukautta kulunut tuosta jääkauden päätöksestä ja olen käynyt pari kertaa boulderoimassa, kerran Paavalinvuoressa itsekseen ja kaksi kertaa Punavuoressa. Ihan joka viikko ei siis ole tullut ulkona kiivettyä, mutta ihan kohtuudella nyt kuitenkin. Ekat pari viikkoa tuota etätyö ja etäkoulukomboa oli kyllä aika lamaannuttavaa harrastuksille, mutta pikkuhiljaa siitä päästiin vauhtiin ja ehkä tämä kiipeilykesä tästä nyt sitten kuitenkin ihan käyntiin lähtee. Ekat kerrat kalliolla oli kyllä ihan positiivisella fiiliksellä. Sormet tuntuu ihan toimivan. Voimakestävyyttä vielä vähän puuttuu, mutta tällä hetkellä kunto on kyllä jo samassa pisteessä kuin syksyllä. Ei huono siihen nähden, että yleensä meikäläinen on todella hidas siirtymään kaudesta toiseen.
Eka kerta Punavuoressa oli tavoite testata sormien kuntoa viime syksyn projektilla Pronssi 7a reitillä. Kaikki muuvit muistuivat heti ensimmäisellä yrityksellä ja laitoinkin jo eka kerralla pari liidiyrkkää reittiin. Ekalla yrkällä hyydyin toisen pultin kohdalla olevaan jalkojen nostoon. Jotenkin vain tuntui lihakset jäykistyvän. Toisella yrityksellä lihaksisto toimi jo paremmin, mutta voimat loppuivat samaan jalan nostoon kuin viimesyksynä. Ei paha siis.
Toisella sessiolla lämppäilin kotona ja eka liidi meni melkein samaan pisteeseen kuin edellisellä kerralla viimeinen. Paten ja Sinin kanssa tuumailtiin muuveja ja arvoin voisiko ennen vaikeinta muuvia levätä. Toinen liidi olikin sitten jo hyvää suorittamista. Kunnes minulle kruksiksi muodostuneessa jalan nostossa sain jalan otteelle, mutta käsi lipesi irti. Uusi high point kuitenkin. Kolmas liidi jäi tekemäti, kun Sini teloi nilkkansa varsin harmittoman oloisessa putoamisessa. Varmistin ehkä liian tiukalla köydellä kevyttä tyttöä ja tämä paiskautui kalliota vasten ja nilkka otti kipeää. Pate kantoi Sinin tien varteen ja autoin tavaroiden ja vähän myös jalan kanssa. Onneksi luita ei mennyt jalasta. Toivotaan nopeaa parantumista.
Nyt näyttää, että sään jumala Esteri ei oikein suosi kiipeilyä lähipäivinä, mutta yritetään päästä ulos jossain välissä.
tiistai 10. maaliskuuta 2020
Talvi ei tullutkaan. Norjan reissua suunnitteilla.
Sitä odotellessa tässä photo drop kauden kiipeilystä Keski-Suomessa.
sunnuntai 3. marraskuuta 2019
Garmin Fenix 5
Testailun aikana Garmin julkaisi vielä uuden sukupolven kellon ja tuo Fenix 6 näyttäisi pitävän sisällään ihan mielenkiintoisia ominaisuuksia. No eipä lähdetä kuitenkaan keulimaan. Mitäs siitä Fenix 5 kellosta löytyy ja onko se hyvä? Taas täydelliset omianisuudet löytyy parhaiten youtuben puolelta enkä jaksa niitä tähän alkaa vuodattamaan. Jos verrataan kelloa Suunto 5 malliin niin tässä Fenixissä on lisäksi barometri, jonka ansiosta korkeustiedot ovat varsin tarkkoja(Suunto 9 saa myös barometrillä). Kaiken maailman harjoitusnäyttöjä tuntuu olevan tarjolla pilvin pimein ja kellon asetusten muokkaamiseen saakin kulutettua tunnin jos toisenkin. Tähänkin youtube tarjoaa paljon apua ja niksejä.
Akun kesto on yksi suurimmista tekijöistä kelloa valitessa. Ei kait kukaan jaksa kelloa ladata joka päivä. Puhelimen lataaminenkin on kovvoo hommoo ja kello pitää kuitenkin riisua ja sitten vielä menettää tunnin pari dataa. Saati sitten se, ettei ole aika rautaa ranteeseen sinä aikana. Garmin on saanut akun keston ehkä jopa paremmaksi kuin Suunto. Mutta sitä on ehkä vähän vaikea tarkkaan sanoa. Koska riippuu paljon myös käytöstä. Hyvin samanlaiset akun kestot molemmissa noin viikko.
Reititykseen on panostettu molemmissa leireissä kovasti ja tulokset ovat hyvin käyttökelpoisia. Molemmissa voi käyttää useaa erilaista reititysmoodia ja heat map reititys on molemmissa käytettävissä. Juoksin molempien kellojen kanssa latupohjia ja polkuja ja molempien opastus tuntui varsin toimivalta. Ehkä Suunnossa oli hitusen parempi risteysten näyttö, mutta Fenix 5 plus mallissa(mikä siis nyt Fenix 6 julkaisun jälkeen on se edellisen sukupolven malli), löytyisi värilliset kartat, joka näyttäisi nostavan opastuksen ja suunnistamisen ihan omalle tasolleen.
Kyllä urheilukellosta näyttäisi olevan muutenkin hyötyä. Työkaveri bongasi jakamastani juoksusuorituksesta, että juoksutekniikkani ei ehkä ole ihan terässä. Kadenssi oli nimittäin hitaan puoleinen n 155 askelta minuutissa. Optimaalinen kadenssi olisi 180 ja siinähän onkin jo ihan hyvä ero tuohon minun askeltiheyteeni. Muutamalla lenkillä sitten harjoittelin juoksemaan tiheämmällä askelluksella ja kyllä sillä oikeasti tuntuisi olevan vaikutusta. Olisipa varmaan tuokin jäänyt huomaamatta ilman kelloa. Toinen juttu on sitten se, mitä varten oikeastaan alun perin haaveilinkin kellon hommaavani. Eli pystyisikö sykkeen ja stressin seurannasta huomaamaan taudin yrittävän iskeä. No kyllä siitä ilmeisesti pystyy. Vaikka vaihtelu datassa on niin pientä, ettei sitä oikein ainakaan kännykän ruudulta äkkinäinen erota niin kellopa ilmoitteli noin viikon ennen sairastumista, että harjoittelun tila on tuottamaton. Tämä kuulemma johtuu siitä, että vaikka harjoittelee niin palautuminen ei ole normaalilla tasolla. Tämä nyt on kokemus vain yhden lenssun kohdalta, mutta katsotaan tulevaisuudessa miltä datat näyttää.
Nyt kun syksy saa, ja marraskuun loppupuolen black friday tarjoukset lähestyvät, päädyinkin palauttamaan myös Fenix 5 kellon ja odottelemaan tarjouksia tuosta Fenix 5 plus mallista.
perjantai 23. elokuuta 2019
Suunto5 part2
Suunnolla on päätetty, että käyttäjää ei hukuteta dataan vaan Suunto App kännykässä tarjoaa ainoastaan yleisnäkymän datayhteenvedolla. Unen keston, nukahtamis ja heräämisajan, keskisykkeen ja yleisarvion unen laadusta. Garmin näyttää tarjoavan vuorokauden ajalta koko mittausdatan omia analyysejä varten. Tiedä sitten kumpi on parempi lähestymistapa. Ainakaan tähän mennessä ei koko dataa ole osannut kaivata.
Unen seurantaan muuten vielä yksi kikkakolmonen. Kello tunnistaa nukkumaan menon ja heräämisen. Nämä tunnistetaan asettamiesi kellonaikojen sisällä. Eli asetuksista pitää asettaa tavoite nukkumaan menolle ja heräämiselle. Jos asetat tarpeeksi laveat ajat kello osaa jatkaa lepoa vaikka välillä heräisitkin kuselle tai puuhaamaan jotain muuta. Esim nukkumaanmenoaika klo23 ja heräämisaika klo 9:30. Jos nyt käyt seiskan aikaan ylhäällä ja menet takaisin nukkumaan uni jatkuu myös kellon mielestä. Jos taas laitat liian tiukat rajat ja nukutkin pidempään, kello lopettaa herkällä unen seuraamisen tavoiteheräämisajan jälkeen. Parempi laittaa siis väljät ajat.
Toinen kummastuttava datan pihtailu on tuon bodyresources puolen puuttuminen kokonaan tuosta kännyapplikaatiosta. Sehän ois tosi tärkeä noin niinku pidemmällä aikajänteellä ja nyt siitä saa vaan 16h näkymän kellon kautta. Kummaa pihtailua mitatussa datassa.
Suunto App tuntuu muutenkin olevan vähän lasten kengissä. Appista on alettu rakentaa sports-trackerin päälle. Sports-tracker sinänsä on ihan hyvä alusta, mutta kelloissa on niin paljon muutakin dataa mitä sports-tracker ei ole ennen tukenut. No jospa se siitä pikkuhiljaa kuroisi kilpailijoita kiinni. Rohkea veto Suunnolta laittaa sekä kellot, että appis kerralla remonttiin. No työkavereiden mukaan Polar on laittanut uuden lippulaivakellon (Polar Vantage) markkinoille aivan keskeneräisenä. Siitä puuttuu ominaisuuksia ja käyttöliittymäkin vaikutti aika hässäkältä.
Rannesykemittauksen haasteet salilla ja kiivetessä voi aina kuitata käyttämällä sykevyötä. Nämä uuden sukupolven kellot kytkeytyvät lähes kaikkiin bluetoothia käyttäviin urheiluantureihin, joten pakko ei ole ostaa Suunnon omaa sykevyötä vaan voi ostaa Polarin tai Garminin vyön ja kytkeytyä siihen.
Sainpa aikaiseksi tallentaa kävelylenkin koiran kanssa, sekä sykevyön, että rannemittauksen voimin. Tällaiseen käyttöön rannemittaus toimii ihan kohtuu hyvin. Niinkuin kuvaajasta näkyy niin trendi on aika sama molemmissa. Rannemittauksessa on jotain häröjä, mutta keskiarvoisesti sykkeet on aika lailla hyvät.
Niinkuin viimeksi sanoin kello on hitusen pieni meikän ranteeseen, joten taidan palauttaa kellon ja kokeilla esim Garminia. Vaan vielähän tässä on pari viikkoa aikaa testailla muuten Suunnon palveluita.
lauantai 17. elokuuta 2019
Suunto 5 ja reenejä
Eipä ole ikinä mitään treenaamista kovin rakenteellisesti tullut tehtyä paitsi maratonille joskus parikymmentä vuotta sitten. Silloin noudatin jotain juoksuohjelmaa aika säännöllisesti. Sekin tuli lähinnä tehtyä, koska pelotti lähteä juoksemaan niin pitkää matkaa. Tai no ehkä eniten se että maksaa osallistumisesta eikä sitten pääse maaliin asti.
No joka tapauksessa nyt menin tuommosen värkin hakemaan ja pitäähän sitä nyt sitten ainakin testata. Syitä mahdolliseen kellon hommaamiseen oli tällaisia:
- sykkeen seuranta (kaikki lajit)
- juoksu/hiihtoreittien seuranta ja suunnittelu
- stressin seuranta ja siitä palautuminen
- unen seuranta
- päivittäisen aktiivisuuden määrä arjessa
Onhan mulla tällainen vanha Polar RS200, mutta sillä ei oikein muuta tietoa saa talteen kuin keskisykkeen ja harjoituksen keston. Footpodin virittelemällä voi vielä saada tietoa askeleesta ja kalorinkulutuksesta. Se on kuitenki niin hankalaa, että aika harvoin on tullut sitä viriteltyä. Olen käyttänyt viimeiset vuodet lenkkien träkkäykseen ja harjoituspäiväkirjana sports-trackeria. Tässä ainut huono puoli on se, että lenkillä joutuu raahaamaan kännykkää mukana.
Ominaisuuksia suhteessa hintaan tuntui Suunnossa olevan aikalailla hyvin ja ainakin minun silmään kello vaikutti komialta. Olen reilun vuoden seuraillut näiden urheilukellojen kehitystä ostoaikeissa. Tällä hetkellä Polar ja Suunto ovat julkaisseet aika nopeaan tahtiin uusia laitteita ja koko ajan on ollut tunne, että ei kannata ostaa kun kohta tulee taas lisää jotain hienoja ominaisuuksia. Ilmeisesti Garmin oli ehtinyt jonkin verran suomalaisten edelle kehityksessä ja nyt on ollut kiire ottaa kilpailija kiinni.
Suunto mainostaa Suunto 5 kelloa kuntoilijan kellona. Top of the line on tällä hetkellä Suunto 9, jossa on paljon erilaisia ominaisuuksia ja se on suunnattu eri toten multisport käyttöön kuten triathlonille. Suunto 5 taas pitää kohderyhmänä kuntoilijoita kuitenkaan unohtamatta GPS ominaisuuksia ja suunnistus mahdollisuutta. Barometri kellosta puuttuu, joten korkeustiedot eivät varmaankaan päätä huimaa. Kellossa on Jyväskyläläisen FirstBeat yrityksen kehittämät algoritmit stressin seurantaan, harjoituksista palautumiseen, unen seurantaan ja Suunnon adaptiivinen kunto-ohjelma aerobisen kunnon kehittämiseen. FirstBeat on kehittänyt monenlaisia kunnon ja hyvinvoinnin seurantaan sopivia mittareita ja heidän sivuiltaan voit tarkistaa missä kelloissa löytyy juuri sinun toivomasi ominaisuudet: https://www.firstbeat.com/en/consumer-products/products/
Tämän syvällisemmin en lähde ominaisuuksia purkamaan. Käy kurkkaamassa tuolta niin saat kattavan selvityksen niistä: https://youtu.be/7-CD4YMCuvk
Ensipuraisuna todettakoon, että unen ja stressin eli voimavarojen mittaus tuntuu toimivan ihan hyvin. Silloin kun kello on kertonut, että voimavarat ovat vähäiset on olotilakin yleensä ollut aika tokkurainen. Nyt kun kuitenkin mietit mihin tarvitsen aerobisen kunnon mittausta, niin kyllä kiipeilijöidenkin olisi hyvä olla kovassa aerobisessa kunnossa. Tarkistakaa vaikka tästä: https://www.climbing.com/skills/training-understanding-heart-rate-zones/
Mittailin vertailun vuoksi yhtä bouldersessiota sekä sykevyöllä, että rannesykkeellä. Tässäpä tulokset kuvaajan muodossa.
Tuosta voisi tuumata, että rannesykemittaus ei toimi kiipeilyssä. Suunnolla töissä oleva kaveri selitti, että rannesykemittaus ei oikein toimi sellaisessa tilanteessa, missä käden lihakset ovat jännittyneenä. Näyttäisi pitävän paikkansa. Juoksu- tai kävelylenkki toimii ihan hienosti. Toki rannesyke ei seuraa ihan yhtä nopsasti sykkeen vaihtelua kuin sykevyö, mutta keskiarvosykkeet tuntuisi olevan ihan kohdallaan ja sykealueella vietetty aikakin näkyy ihan hyvin.
Tällä hetkellä ainut miinus kellossa on se, että se tuntuisi olevan liian pieni mun ranteeseen. Kellossa on GPS-antenni suunniteltu rannekkeen osaksi ja tämä muodostaa kiinteän koon ranteelle, joka tuntuisi olevan muutaman millin pienempi kuin minun ranteeni. Ei tässä muuta, mutta kello on hieman epämukava kädessä ja unta mitattaessa rannesykemittauksen ledit paistaa kellon alta, koska GPS-antenni nostaa kelloa hieman irti ranteesta. Lenkillä tämä ei ole ongelma sillä siellä kello asetetaan hieman ylemmäs ranteessa ja laitetaan vähän kireämmälle.
Tämmöstä tällä kertaa palataan asiaan lähiaikoina.












































