sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Videota

Sain sitte kahdessa kuukaudessa editoitua videon Mixed Feelings linjan ensinoususta. Oli se vaan kova homma puristaa puolentoista tunnin materiaalista kymmenen minuutin video. No siinäpä se nyt on kaikessa kauheudessaan ;)

Mixed Feelings from Juuso Raekallio on Vimeo.

perjantai 18. maaliskuuta 2011

Hiihtoloman jälkeen

Hiihtoloma on lusittu ;) Seuraava on siis Pääsiäinen ja siihenki vielä joku viikko aikaa. Sitten tosin jo varmaan boulderoidaan, mutta eipäs mennä asioiden edelle sillä vielä on mahtavat jääkelit menossa.

Perus jääkiipeilyvarustus



Eilen oltiin Juhan kans taas pöniksessä, kun vihdoin onnistuttiin löytään pora käyttöön. Kolmisen tuntia puuhasteltiin ja kolme pulttia sain laitettua. On se vaan perkele kovaa homma tuo poraaminen, kun roikuskelee köydestä katonrajassa ja yrittää vängätä vähän vielä kauemmas. Lopuksi kun yritin vielä kiivetä, niin ei mihinkään kun oli niin hapoilla poraamisesta. No mutta reenistähän se tuoki tuntui käyvän. Ens viikolla täräytän vertille pari pulttia niin reitti on kasassa. Niitten luulis olevan helppoa, kun ei tarvii köyden kanssa säätää saman lailla.

Pora miestä heiluttaa

torstai 3. maaliskuuta 2011

Korouoma 25 - 27.2.

Se on sitte se talven reissu tehty. Perheellisellä ei liikaa aikaa tunnu olevan, niin yksikin reissu talvelle on hienoa. Ajankohta näin helmikuussa on vähän arpapeliä, koska pakkasta voi olla hyvinkin paljon. Kerran tosin maaliskuun puolivälissäkin oli pari kymppää pakkasta ja yöllä lähempänä 30. No nyt kävi tuuri sään kanssa ja pari viikkoa jatkunut hieno pakkanen meni pershelhen just ku päästiin perille. Tai no torstai iltana oli vielä 23 pakkasta, mutta perjantaille oli ennuste enää 13 astetta ja la, su jotain 2 - 3 astetta pakkasen puolella. Hyvää keliähän tuo nyt ei vielä saanu aikaseksi ja varsinki perjantaina jää oli oikein kunnon betonia.

Perusleirinä meillä toimi vuokramökki tai oikeastaan vanha talo Keski-Posiolta (samassa oltiin myös 2009 keväällä), josta oli noin 20km Koron risteykseen ja 10km Posion keskustaan. Sijaintina siis melko hyvä. Varustukseen kuului pieni ulko sauna, ulko huussi ja kannettava vesi. Sähköt sentään löytyi, joten kokkailu onnistui helpommin ja munamiehen voitto saatiin todistettua telkkarista. Aika luksus paikka verrattuna esim laavuöihin kunnon pakkasessa.

Perusleiri



Perjantai

Perjantain taistelusuunnitelma oli Juhan kans semmonen, että mennään Ruskealle virralle tarkastaan kunto ja sitte käydään illasta jumppaamassa "Mahtavilla markkinavoimilla" yläköydellä. Perjantai-illalla seuraan liittyi Olli-Pekka ja Suvi Rollosta ja Ville Oulusta.

Aamulla herätessä pakkasta oli vielä reilu 20 astetta ja jääkiipeily ajatuksena tuntui melko viileältä. No mutta lauhtuvaa oli luvattu joten ei muuta ku kamat kasaan, pekonit ja kananmunat kahvilla alas ja autonnokka kohti Koron parkkipaikkaa. Olli-Pekka oli luvannut illalle lämpimän saunan, joten kait se oli ulkoiltava ennen sitä.

Juha laakson pohjalla


Lähdettiin toteuttamaan taistelusuunnitelmaa eli suunta Ruskealle virralle. Ruskea oli niin leveässä kunnossa, etten ole ikinä nähnyt vastaavaa. Tosi tiukan näköisiä linjoja tuolla oikeassa laidassa.



Valitsin helpoimman linjan koko putouksesta, mikä sekään ei tänä vuonna ollu liian helppo. Yläosa on yleensä niin loiva, ettei tuota mitään tuskaa, mutta nyt suurin osa siitäkin oli pitkästi pystyä. Jää oli niin betonia, että hakkua sai lyödä monta kertaa saadakseen sen pysymään. Juhan haukotellessa varmistaessa ja ihmetellessä, että: "mikä maksaa", yritin kerätä itseni kokoon ja kavuta putouksen ylös. Jose ja Pikku Ville kakkostelevat oikean laidan kovempia linjoja.



No tsyykkeestä tai mistä lie paskasta feng shuista johtuen joutui tuossakin ottaan pari lepoa ruuvissa ennenkö ylös päästiin. Kuntotesti antoi siis varsin huonon tuloksen.

Pakkasta oli ilmeisesti jonkin verran(oli -16) kun kulmat on jäässä.


Juha kakkostelee. Enää ei haukotella ;)


Adrian valitsi tiukan näkösen linjan ja hyvinhän tuo näytti onnistuvan. Jose veinas, että alkuun tais tulla Walesin prinssin lämppäri boulderi kun eka ruuvi on Etelä-Suomen soolokorkeudella.



Kun ei liidailu veinannut onnistua niin päätettiin lähteä jumppaamaan Markkinavoimia yläköydellä. Muistelin, että Markkinavoimissa olis niin paljon kiveä, että parempi vaihtaa mikstaterät tässä välissä.

Tee ja huoltotauko.


"Mahtavat markkinavoimat" on Masinasektorilla sijaitseva vuosituhannen alkupuolella 2002 tai 2003 avattu M6 tasoinen hieno kiipeilyreitti. Se pitää sisällään herkkää hiivintää kallionurkkauksessa ohutta jäälirua pitkin, kaltsi poikkarin pienillä jalkaotteilla ja loppuun tiukkaa paukuttelua erittäin jyrkällä jääpilarilla.

Olin itsekseni ottanut tavotteeksi, että mahdollisesti Markkinavoimat vois liidata pink pointtina(varmistukset valmiiksi laitettuna). No eipä ollu menossa. No jospa sitte joskus. Ei kuitenkaan ihan mahdottomalta vaikuttanut.

Joinain vuosina jäät on kuulemma yltäneet maahankin asti. Tänäkin vuonna jäätä oli niin paljon, että kulmauksen kiipeämisessä ei mikstaterät paljoa auttaneet. Muutamat lennot otin ihan vaan tylsien terien takia. Jätettiin köysi paikalleen ja lähdettiin saunomaan.


Lauantai

Lauantaina heräiltiin ajoissa ja oltiin paikalla jo ysin pintaan. Lauantain suunnitelma oli Juhan kans jummpailla yläköydellä ja marssia sitten Mammuttiputoukselle liidailemaan Villen ja Olli-Pekan kans. Tällä kertaa vedettiin priimakunnossa olevilla jääterillä joten lipsumisia ei nähty.

Yläköysikovis


Herkkää hiivintää kulmauksessa.


Poikkarilla on hyvät hakun paikat, mutta jalkaotteet on suht herkkiä.


Lopun jääpilari ylsi tänä vuonna just sopivasti poikkarin loppuun.


Pilari on varsin hapottavaa vääntämistä.


Ei pysty. Onneksi hakuille pääsi leibäkkäämällä kiven ja jään välissä reilun metrin ylöspäin.


Hieno linja kyllä. Tämä täytyy vielä joskus liidata.


Korojoen pohjalla makasi mielenkiintoisen näkönen sumu. Ilmeisesti siellä on aina kylmempää.


Juha varmistelee Mammutin topissa. Alla eka jääliidi viiteen vuoteen.


Olli-Pekka kakkostelee.


Ville kakkostelee.


Sunnuntaina pidettiin sitten vähän kevyempi päivä jo ihan aikataulunki vuoksi. Eli liidasin ensin Mammutilta yhden linjan ja sitte viritettiin yläköysi vaikeimpaan kohtaan. Olli-Pekka ja Ville yläköysitteli vasemmassa laidassa.

Loppuun täytyy kyllä vielä hehkuttaa, että tänä keväänä kannattaa kyllä käydä Korolla jos haluaa kiivetä isosti ja paksua jäätä.

keskiviikko 23. helmikuuta 2011

Kamahuoltoa

Kyllä tuo terottelu vaan ihan työstä käy. M10:ien kärkipiikkejä terottelin niin tunnin sai istuskella, että sai ne ees jonkinmoiseen iskuun. Hakkuja nysväilin sitte työpaikalla kahvitunnilla. Perhanan Simondi, kun tekevät hakkujen terät niin, että uudetkin saa terottaa, että viittii ees yrittää Koron betonijäätä nakutella. No onneksi työpaikalla on pystyvät työkalut nii homma käyttää. No nyt alkaa olla sitte kamppeet huollettu. Semmonen huono puoli vaan, ettei voi käyttää paskoja teriä tekosyynä. Vielä pitää kengät kyllästää spreillä, mutta siinähän ny ei kauaa nokka tuhise.

Jos näillä ei pysty nii ei sitte millään.

tiistai 22. helmikuuta 2011

Paskaa yrkkää ja The hurting

Torstaina kävin eka kerran piitkään aikaan sisäpulterilla yrkkäilemässä ja kyllähän oli aika väsynyttä meininkiä. Ei näköjään jääkiikut paljoa jeesaa pulterille. No semmosta se on ja onneksi on ulkokauteen vielä pari kuukautta aikaa.

Tällä viikolla onkin ohjelmassa lepoa, venyttelyä, kamahuoltoa, pakkausta ja Korouoma. Täytyy vetää perjantaina kuntotesti Ruskeella niin saadaan jalat tukevasti maan pinnalle ;) Sitte katotaan mitä teherään.

Videoeditointi projekti Mixed Feelingsin noususta on vähän seisakkeella, kun sain sen melkeen valmiiksi ja ryssin homman. Jouduin sitten alottaan viikko aiemmasta projektitallenteesta uudestaan. No kyllä siitä vielä hyvä tulee.

Niin sitte tämä mielenkiintonen reitti tuolta Enklannin mailta eli The Hurting XI, 11. Reittihän on Dave MacLeodin 2005 ensinousema hirvitys ja saanut tällä kaudella pari toistoa. Reitti on ilmeisen tiukka kun toistonousijat sturtsanneet lähes samasta kohtaa. Kannattaa lukia poikain kertomukset nousuista eli toistonousu Andy Turnerin toimesta ja kolmas nousu Greg Boswellin kertomana. Hienoa settiä ei voi muuta sanoa.

keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Reenit jatkuu

Pönis

Jep jep. Jatketaan turinointia tasaisen epävarmaan tahtiin. Eli viimeviikolla kävin tiistaina Janin kans taas hinkkaamassa muuveja Pöniksessä ja olihan taas mahtavaa settiä. Nyt saatiinki reittiin muuvit tehtyä, mutta hiljasta on vielä linkkaamisen kanssa. Kotiin lähtiessä alkoi oksettaa, joten ilmeisesti tuli väännettyä omiksi tarpeiksi ;) Sitte oliki loppuviikon selkä paskana ja jalat ja kädet kramppaili. No sitte kö sais vielä sen poran niin pääsis tosissaan lähettään reittiä.

Jani lämppäröimässä soolona ground up tyyliin jeah.



Seppis

Eilen tiistaina kävin köysisooloomassa Seppiksellä. Kylmää oli, mutta kun viikon päästä mennään Korolle, niin tuskinpa sielläkään mitään helteitä puskee. Yksikseen on kyllä mielenkiintosta vääntää. Tulee vedettyä aika rauhallisesti ja keskityttyä tekemiseen. Lepotaukoja ei sitte paljoa tulekkaan ;) No eipä tuossa ehtiny vielä hapoille. Neljä vetoa eli jotain 80m korkeutta. Mutta hauskaa ulkoilua vähän niinko lenkillä olis käyny...

keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Yläköysikovikset

Hep! Olipas mahtavaa settiä eilettäin. Siis veivattiin yläköydellä mixtakiipeilyä ja päästiin ainaski kolme metriä maasta. Tää on kyllä hieno laji ;)

Oltiin siis eilen pöniksessä kattelemassa yhtä mikstalinjaa ja kuinka ollakaan se tuntui olevan kuin tehty eli otteita ei ollu liikaa tai ne oli pyöreitä slouppereita, jotka on hakuille mahdottomia. No enivei kaikki tarvittavat otteet tuntui olevan seinässä, että just just ylös pääsee. Tästä kertoo ehkä hieman myös se, että noin parin kymmenen yrityksen jälkeen päästiin vasta tuo kolme metriä maasta.

Jani tekee reittiä


Ens viikolla uudestaan!