perjantai 22. heinäkuuta 2011

Pulttibois sai toiston

Oltiin Kaapon ja Juhan kans keskiviikkona taas Paavalinvuoressa. Pojjaat haki nousua "Pulttibois" reittiin ja meikä yritti muuveja viereiseen rojektiin. Kyllä se vaan tuo "Pulttibois" on kans sen verran kiva onsaittireitti, ettei Kaapokaan onnistunu sitä tekemään. No mutta Kaapo sai kuiteski toistonousun tehtyä. Juhalla oli todella lähellä but no cigar. Köyteen oli tultava kruksista. Kaapo oli sitä mieltä, että kyllä tuo reitti on greidiltään 6a. No eipä tullut vieläkään sitä vitosen sporttia Jyväkylän seudulle. Kele mistäs me keksitään tarpeeksi helppoja linjoja.

Tuo projekti on kyllä hieno reitti. Niinko edellisessä postauksessa hehkutinki niin muuvit on meikälle just sopivan vaikeita eli siis aivan maailman mahtava rojekti. Nyt kun tempasin yläköydellä asenteella niin sain ekalla yrkällä kiivettyä koko reitin. Vähänkö on mahtavuutta. No nyt enää pultit seinään ja sitte kiipeemään.

Juha "Pulttibois" reitin alkukruksissa.


Juha ja toistonousu soo close but no cigar. Suht napakka on tuo kruksi ;)

torstai 14. heinäkuuta 2011

Pulttibois

Jaaha tulipas taas ensinousu taskuun. Reitille nimeksi "Pulttibois" ja vaikeus jotain 5c/6a joku toistaja saa kertoa oikean greidin. Tämä oli nyt se viikko sitten pulttaamani linja. Hauska linja siinä mielessä, että se tarjoaa halkeamakiipeilyä, släbiä, hyllylle rynyttämistä ja greidilleen kohtuu napakan feissikruksin. Varsin monipuolinen linja siis tuohon mittaan nähden. Korkeutta kertyy ehkä jotain vajaa 20m.

Pultit tuntui muuten olevan ihan hyvin, mutta perskele kun tuli laitettua ankkuri vajaan puolimetriä liian alas. Nyt sen saa pitempi mies klipattua niin alhaalta, että viimenen vaakahalkeamalle nousu jää tekemättä jos oikein kurkottelee. Saa nähä alkaako ottaan niin paljo päähän että pitää käydä laittaan uus ankkuri vähän ylemmäs. Juha teki toistonousun heti perään tai no jaa voikohan sitä niin sanoa, kun mies pannutti puolivälin hyllyltä lähtevästä suht tiukasta kruksista varmaan kolme kertaa. Noo kiipeää sitte ens kerralla puhtaasti nii ei tartte arpoa.

Viereistä lyhyempää reittiä, johon viimeksi laitoin annkurit, testattiin yläköydellä. Tai no ensin se piti tietennii putsata jäkälistä ja irtofleikeistä joita tuntui alaosastossa olevan ihan omiksi tarpeiksi. Onneksi tuli otettua sorkkarauta mukaan. Mutta hei tulipas sairaan siisti linja. Alku on meikälle just just mahdollinen pienillä krimpeillä runtattava släbi. Tää on siis aika sormekasta settiä. Tästä tullaan katon alle, jossa on aivan sairaan kokoset underit. Siinä vois muuten lepuutella vaikka päivän, mutta onneksi jalitsut on lähes olemattomat, joten ei siinä varmaan kauaa tuu viihittyä ;) Katto kierretään oikealta undereilla ja parilla kohtuu hyvällä käsiotteella. Väännetään parilla ihan maittavalla body tension muuvilla ruho katon päälle ja siinäpä onki sitte jo ketjut. Lyhyt reitti noin 15 muuvia, mutta aijai miten hienoja ne on. Just tämmöselle boulderoijan kestävyydellä varustetulle sopivan lyhkänen linja. Vaikeus on varmaan siinä 6c hujakoilla. No pultataas nyt ensin ja liidataan pois niin katotaan sitte.

Meitsi "Pulttibois" reitin ensinousulla. Tuosta hyllyltä on suht tsyykkistä lähteä suoraan yläosan kruksiin ;) Nii tuossa areten oikealla puolella olis kyllä aikasta komea linja. Kuka ottaa rojektiksi?


Ja tuuletukset ankkurilta. Onpas muuten hienot maisemat tuolta ylhäältä.

sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Bulttausta

Do dii. Nyt on ekat liimapultit asenneltu. Tai no oikeastaan viime keskiviikkona kävin Juhan kans bulttailemassa. Oton spottaamaan linjaan saatiinki pultit seinään ja siihen viereen laitoin ankkurit, että pääsee testaamaan muuveja.

Kyllähän se veinas aika harjotteluksi mennä tuon liiman kans. Escobar veinas notta yhellä liimatuubilla pitääs liimailla noin 20 pulttia. Noo mie porasin molemmat ankkurit ja liimailin pultit toiseen vetäsin teipin tuubin irtonokkaan ja lähin poraamaan reitin loput pultit. Sain reiät porattua ja aloin liimaamaan niin kas kas nokka oli jämähtäny ihan umpeen ja onneksi varaliimat oli kämpillä. Mutka kämpillä ja pari tuntia myöhemmin takasi. Veinasin, että vaihdan vaan nokan tuubiin ja jatkan liimaamista. No eipä onnistunu. Koko tuubi oli tähän mennessä jämähtäny umpeen. Onneksi otin toisen liimatuubin matkaan nii ei tarvinnu käydä kämpillä toista mutkaa ;) Päivän saldona siis 9 pulttia ja puolitoista tuubia liimaa...

Noo jos kävis huomenna laittaan lisää ankkureita reitteihin tuolla toisella tuubin puolikkaalla. Tarkotuksena olis laittaa kolmet ankkurit ja yhteen reittiin pultit. Saas nähä miten käy tällä kertaa...

----------------- EDIT -------------------

Joo hyvinpä kävi. Keleen Esteri heitti miljoona litraa vettä niskaan just ku piti ottaa kamat kantoon ja lähteä kaltsille. No ehkä huomenna sitte.

sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

Kehonkoostumus

Laitetaas ny tänne tuo mittaustulos kuvana, kun ei tässä ny muutakaan kiipeilyaiheista kerrottavaa oo. Tänään piti mennä pulttaamaan uusia linjoja, mutta oli niin kostea tuhnukeli, ettei uskaltanu alkaa leikkimään tuon liiman kans. No katellaas jos keskiviikkona sitte olis parempi onni matkassa.

Kävin kehonkoostumusmittauksessa toukokuun lopussa. Tämmöseltäpä näyttäis daatta näin kutosen kiipeilijällä.

tiistai 28. kesäkuuta 2011

Lissää rojekteja

Oton kans käythin viime tiistaina eli 21 päivä kattelemassa sen linja tuolta Paavalinvuoresta ja sitte meikä yrkkäs ylärillä taas tuota omaa prokkista eikä se oo kyllä ihan heti näköjään menossa. Mutta Oton prokkis oli siitä iloinen ylläri että siihen saa näille seuduin harvinaisen linjan sikäli, että se on hienoa ja helppoa kiipeilyä. Pitääs vaan katella pari muutaki linjaa siihen viereen, ettei ihan yhen linjan takia tarttis tuonne eksyä. Tälle linjalle pitää näköjään ottaa lapio mukaan ens kerralla, että saa tuosta puolen välin hyllyltä mullat mäkeen.

Tänää kävin Jussin kans ekaa kertaa tälle kesälle Halsvuoressa. Mentiin lähettään "Leikki-ikä" ja "Multasormi", mutta on ne vaan sen verran jämäköitä linjoja, ettei ollu menossa. Leikki-iässä jämäkkyys kilpistyi yhteen otteeseen joka on vaan niin PASKA. Multasormen alun lapsilukko boulderi ei vaan ottanu taipuakseen. No ehkä ens kerralla sitte. Tuo Leikki-ikä on muutes aika hieno linja. Voimakasta muuvittelua heti alusta alkaen ja vielä tippumisen kannalta puhtaalla seinällä, joten sturtseja voi ottaa kohtuu rauhassa mistä kohtaa reittiä hyvänsä.

No mutta ollako vai eikö olla? Eli pultatako vai mennäkö Halsvuoreen pannuttelemaan. No kait sitä vois toisaalta pultataki nii olis muilleki uutta tekemistä...

keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Rojektointi jatkuu

Joo ja saas nähä miten kauan jatkuu. En saanu sitte ketään mukaan kiikuille nii piti vetää yk soolona. Välillä satoi vettäki, mutta pikkuhänkillä kun vedetään nii ei haittaa.

Nyt ei oo kyllä kuvaa setistä, mut yritän selittää. Reitti lähtee ison fleikin päältä johon kapuaminenkaan nyt ei ihan simppeliä ole. No eilen lähdin kiipeemään ja WTF fleikin yläosa liikkui. Noo ei muuta ko miestä köydessä vähän ylös jalat seinään ja käsillä kiinni fleikistä ja volá fleikistä lähti pienen jääkaapin kokonen lohkare irti. No ei se mittään tulipahan yks tiukka muuvi lisää reittiin ;)

Muutamalla yrkällä pääsin tuon ekan muuvin ja ähistelin vanhaan kruksiin ja sieltähän se taas löyty tuttu ja turvallinen ihan helvetin tiukka muuvi. Tai no mulle tiukka Escobar sen tietty vetääs yhellä käellä. Kroppa pienen katon alla ja kädet lipalla vasen krimpistä ja oikee pinchistä vedetään piitkä veto aretelle. Puolittain ylärissä roikkuen sain nyt tuon muuvin tehtyä, mutta seuraava ei ollu menossa. Siinä seuraavassa pitäis jotenki saada jalat lipan päälle ja kurottaa ihan kohtuu listalle.

No ehkä joskus sitte tai jos sais tuon Eskon näyttään mallia ja kertoon että onko se mulla menossa seuraavan parin vuoden sisällä eli onko vaikeus plussan vai kaks meikän tason yläpuolella. Nähtäväks jää. Ens viikolla pitäis kuitenki pultata tuo prokkis ja jos ei oo menossa nii pitää syksyllä jättää se avoimeksi projektiksi.

tiistai 7. kesäkuuta 2011

Brittisektori vol2

Nyt on tullu käytyä perjantaina ja eilen taas tuolla brittisektorilla härväämässä ja kolme linjaa oon neljästä saanu liidattuaki. On se vaan aikasta asiallinen seinän pätkä. Vielä pitäis tietty perinteiseen brittityyliin kiivetä yhdistelmiä nuihin linjoihin.

Perjantaina liidailin kaikki muut linjat paitsi Janin avaaman "Toivon". Se vasemman laidan Harrin avaama linja on kyllä kans hieno. Loppuun laitoin kaks mikrokiilaa ja suurimman c3n. Tämä yhdistelmä jäi sitten jonku verran jalkojen alapuolelle topatessa, joten loppu on ihan mukavan kuumottava varsinnii kun siinä ollaan vielä herkillä jalitsuilla. No mutta hieno linja ja myös sellainen jonka tulen varmaan kiipeämään vielä monen monta kertaa, eli laatusettiä.

On se vaan Jani saanu ittensä kovaan iskuun kun tuommosen linjan(Toivo kts. video toukokuun blokista) tuohon avasi. Eilen taas haaveilin sen liidaavani, mutta huono feng shui iski ja valkkasin sittenkin yläköyden. Silläkin tuntui muuvit kohtuu jämäköiltä, joten vielä taitaa vaatia yhden lämppärivedon ylärillä ennen liidiä.

Antti veti nätin flashin tuohon Janin avaamaan "Oiva" reittiin. Samalla tuli todistettua, että kyllä siihen kamaa saa upotettua jos vaan haluaa. Antti onnistui kylvämään 7m matkalle 9 piissiä. No ihmekkös tuo jos vähän pumputti miestä hyllyllä seisoskellessaan. Reitti on kyllä muutes nimensä veroinen laadultaan, vaikka niinpä taitaa olla se "Toivokin". Son vaan sen verta jämäkkä, että ei oo ehkä ihan perus kutosen liidaajan on sight kamaa, mutta tervetuloa kokeilemaan.

Sitte vihdoin kuvia paikalta

Antti ja Kiven kääntäjä 4+/5-


Juha ja Kiven kääntäjä, perus nelosen muuvia ;)


Juha asentaa piissiä ja ilmehän kertoo jotain reitin helppoudesta eikös vaan


Antti ja Oiva 5/5+. Mie ihmettelen, että kylläpäs siihen saaki laitettua monta varmistusta.