perjantai 26. helmikuuta 2010

Hajoilua ääreisverenkiertoon

Joo kävinpäs eilen taas Seppiksellä Mikon kans vetämässä yk reeniä. Jään louhinta alkaa kyllä sinänsä käyttämään, mutta perskele kun mies on kolmekymmentä eikä osaa pukeutua kelien mukaan. Tämä tosin johtuu aika pitkälle siitä, että pitää muka aina testata jotain uutta varustetta. Tietysti tällälailla "kontrolloiduissa" olosuhteissa testaaminenki on suht helppoa. Kelihän oli taas maan mainio eli -10 ja arska paistoi.

Testissä:
1) Vettä pitävät neopreenisukat.
- Ei hyvä ainakaan ilman sisäsukkaa. Hiki jää varpaiden väliin ja käy yllättävänki kylmäksi. Täytyy testata vielä sisäsukalla kun varpaat antaa luvan.
+ Näiden hyvä puolihan pitäis olla se, että ei kastu jalka ulkoapäin tulevasta kosteudesta eli kenkien kastuessa. No eipä se taida pakkasella olla muutenkaan ongelma :)

2) BD:n Torque hanskat
- Kylmä tuli. En tiiä mikä se nyt sitte on tässä hanskahommassa kun viimekerralla vetelin nuilla nahkahanskoilla eikä tuntunu missään - ennenkö ne kastu. Näiden softshell tuotteidenhan pitäis kuitenki pysyä kuivana...
+ Pito on hyvä

sunnuntai 21. helmikuuta 2010

Soolomies seppiksellä

Kävinpäs torstaina sitte yläköysisooloamassa Seppiksellä, kun en saanut ketään houkutelluksi mukaan. Kelihän oli ihan loistava. Aurinko paistoi ainakin vähän aikaa ja pakkastakaan ei ollut tappavan paljon.

Jäät kylpee arskassa
 

Itekseen puuhastelu oli jotenki paljo rauhallisempaa, kun jonkun kaverin kans värkkääminen. Tuli tarkasteltua tekniikkaaki paljo tarkemmin, eikä vaan kauhottua mäkiä ylös.

Soolomies
 

Niin joo niistä hanskoista. Pitohan nuissa on aivan mahtava. Lämpöarvo on sitten eri juttu, mutta mie alan pikkuhiljaa komppaamaan isoja poikia siinä, että jos korelämmöt on kohillaan niin hanskat voi olla sitte vaan suojaamassa kastumiselta. Tuolla Seppiksen reissulla kiipesin alun lämmittelyn jälkeen nahkasilla vuorettomilla työmiehenhanskoilla ja neki veinas olla kuumat. Siis niin kauan kunnes kastuivat ja alkovat jäätyä. Sitteppä kirosinki, että olis pitäny ottaa nuo BD:n hanskat mukaan. No ens kerralla...

tiistai 16. helmikuuta 2010

Ulkoilua

Sunnuntaina oli kyllä aivan loistava ulkoilupäivä. Alta kymppi pakkasta ja arska paisteli. Mikäs sen parempaa? No Tietysti jääkiipeily rotkolaaksossa mihin se aurinko ei paista ;)

Käytiin siis katsastaan Hitonhauta. Tänä vuonna ei oo jäätä kuin yhdessä paikkaa mutta siinä sitte sitäkin enempi. Kunnon fiilistelysetit saatiinki vedettyä ja olipa kyllä taas jääkiipeily niin hauskaa, että vois saada siitä aivan väärän kuvan jos ei tietäis paremmin.

Joku muukin oli keksiny saman ajatuksen. Vähän aikaa kun oltiin väännetty saapui viiden jampan porukka ja tästä vielä vähän ajan päästä parisko. Eli meitä oli tuolla pikkuruisella paikalla kymmenen henkeä.

Jani lämppäilemässä.


Lämppäröinnin ja yhden sporttiliidin jälkeen kokeilin vetää semmosta koko putouksen diagonaalisti vetävää poikkaria ja sehän oli perkele yllättävän timanttista touhua tuo poikkarointi. Puoleen väliin pystyin, mut sitte oli otettava levot ruuvissa. Tosin tähän saatto osittain vaikuttaa seki, että jostain syystä päädyin ruuvaamaan toisen ruuvin pystyltä lukotuksessa ja oli niinko niin lähellä, etten sturtsannu sen ruuvin kanssa. No sitteppä ei pystynykkään ennää :) Tuo lukotusruuvaus tuli tehtyä pitkälti siksi, että jalat oli semmosella jääverholla eikä uskaltanu luottaa niihin.

Lopuksi liidasin pisimmältä pystyltä vielä yhden vedon. Kylläpäs oli muutes paikat maanantaina jumeksessa. Asiallista reeniä siis.

Lisää kuvia reissulta Janin blokista: omakustanne.blogspot.com

keskiviikko 10. helmikuuta 2010

Paskaa yrkkää

Yeah! Hiihto on kyllä loistavuutta. Kausi avattu sunnuntaina 7,5km pertsalenkillä ja viimekauden voiteilla ;) Hyvin piti, luisto oli sitte vähä huonompi ja alamäkeenki sai mennä tasatyöntöä. No tulipahan hartioille jumppaa.

Jumpasta puheen olleen hiihto on kyllä paska laji kylkiäisiksi projektointiin. Tätä todistin sitten eilen Hutungissa. Olipa nimittäin niin jäykkis olo, ettei ikkään. No tässä loistava kännykkävideo josta voi ite kattoa miten paskasti nuo kattomuuvit vielä taipuu. Tämä on siis osa tuota noin 30 muuvin pätkää jota ollaan reeninä yrkkäilty jo vuodenvaihteesta asti.

torstai 4. helmikuuta 2010

Synttärilahja

Uutta kampesta saapui eilen. Vaikka hiihtohanskat onkin toiminu kiivetessä täytyi testata ihan oikeasti siihen suunniteltuja hanskoja. Hommasin siis BD:n Torque hanskat Telemark Pyrenesiltä. Ainakin näin ensikosketukseltaan tuntuma on aivan loistava. Täytyy raportoida miten toimivat käytännössä.

Kangas on jotain soft shelliä ja rystyset on suojattu pehmusteilla.


Kämmen on jotain kumin tyyppistä ainesta ja ainaski lämpösessä pito on mitä parhain.

tiistai 2. helmikuuta 2010

Jäätä, vaneria ja rekkiä

Eilen oltiin siis Seppiksellä kauhomassa pystyä pakkasjäätä. Kyllä se vaan hauskaa on ja metrejä kertyy. Jospa sitä tässä olis maaliskuussa Koron kunnossa. Hutungissa on väännetty draikkausproggista, joka kulkee aina muuvi kerrallaan eteenpäin. Yhteensä tuohon tulee kolmisenkymmentä muuvia ja ainaki meikän täytyy vetää viis figure nelosta. Kymmenen muuvia pystyy vetämään putkeen ja sitte hyytyy. Tuo kattotouhuilu ottaa sen verran koville ettei vain pysty. No jospa tässä vielä joskus.

Rekissä on tullu työpaikalla roikuttua pari kertaa päivässä ja menihän tuo viimeviikolla yli 20 leukaa. Valtaisat 21 sain siis vedettyä ;) Eipä kovin kummosesti, mutta tästähän on hyvä jatkaa.

Tänään piti käydä sikalentsurokote ja tämä kuulemma vetää sen verran paskaksi käden, että taitaa olla tämän viikon reenit nähty. No juoksemaan sitte jos ei muuta pysty.

Mutta semmosta jauhantaa taas. Täytyy koittaa saada Hutungin settiä ja miksipä ei Seppistäki viteolle.

keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Kolmas kerta toden sanoo

Eilenpä oltiin taas Seppiksellä jäätä lohkomassa. Pakkasta oli kymmenkunta astetta ja jää oli kuivaa. Pahus vie, näyttäis vähän ettei synny paljoa uutta jäätä. Muutenkin jäätilanne on aivan hanurista verrattuna edelliseen kahteen vuoteen. No onneksi nyt on kuiteski lunta niin paljo, että pääsee hiihtämään siis jos siitä tykkää. No tämä oli joka tapauksessa kolmas jääsessio tälle kaudelle. Nyt alko jo vähän paremmin taipua ja sainki ylärillä otettua 8 vetoa a n.18m. Eli kyllähän tuossa metrejä tulee ihan kivasti ja sepäs se näin boulder kunnon muuttamiseksi jääkäyttöön onki tärkiää. Paska kun taas nostaa tuota pakkasta niin korkealle, ettei kehtaa ulkona kiivetä. Jää aina yhteen kertaan viikossa tuo jään kauhonta.

Reenimeininkejä:
Molen nyt lokakuun alusta asti harrastanu semmosta, että työviikon aikana käyn neljänä päivänä viikossa kaks kertaa päivässä vetämässä leukaa. Lisukkeena tuohon ostin pari viikkoa sitte nuo Metoliuksen rock ringsit tänne työpaikalle ja niillä oon sitte korvannu toisen nuista leuanvetoseteistä. Nyt alkaa pikkuhiljaa tuo leuanveto taas onnistua, vaikka enpä kyllä uskalla sanoa meneekö vieläkään yli 20 toistoa. No täytyy joku päivä testata. Yhden käden lukotukset onnistu taas pitkästä aikaa(siis rekillä) ja siitähän on nyt sitte hyvä taas alottaa reenaaminen ;)

Syömispuolella otin salaattitammikuun eli työpaikkalounaaksi en syö muuta kun salaattia. Tuossa ruokalassa kun mättää liian helposti muusia lautasen täyteen ja sitte on taas pari kiloa ylimäärästä kuukaudessa. No nyt on kahessa viikossa saanu kilon tipautettua pelkästään tuolla, vaikka kotona illalla on tullutkin vedettyä sitä sun tätä. Jospa sitä sitte kevääseen mennessä sais ittensä taas kiipeilykuosiin.

Eipä tässä ny sitte muuta ku tätä paskanjauhantaa.