torstai 1. lokakuuta 2009

Fiilistelyä

Do dii. Eilen käytiin eka kertaa kiipeilemässä sitten jalan katkeamisen. Tai no kävinhän mie Hutungissa vuorikengät jalassa kerran, mutta sitä ei voi ehkä laskea. Hyvä oli fiilis. Jalka pysyi yhtenä kappaleena ja kunto tuli todettua huonoksi, vaikka eipä tuo yllätys ollutkaan.

No joka tapauksessa käytin koiraa juoksemassa metsässä viimeviikolla ja löysin kymppikiven vierestä pari uutta kiveä, joista yksi on ihan kuumottava ja toiseenkin saa ihan kunnon släbätys vääntöjä. Kolmanteenkin voi saada jonkun lyhyen reitin. Sijainti on siis Kymppikiven ja Paasivuoren puolessa välissä, mutta toisella puolen tietä. Kuvassa keltaisella kivet ja violetilla "polku".



Käykäähän kattelemassa, kun muilta projekteilta ehditte. Tuohon hänkille vois saada vähän timanttisemmankin linjan. Tässäpäs muutama kuva ja syntyneet reitit:

Släbikivi ei reittejä. Toisella puolen kiveä lisää tekemistä. Tämä kivi on siis suurimmalta kiveltä vähän matkaa alarinteeseen Säykin suuntaan.


Tähän syntyikin ihan mukava vääntö. Nimeä en tiedä(Jani saa kertoa), mutta greidi lienee jossain kutosen ylänurkilla. Istumalähtö oikeasta reunasta ja topataan koivun vierestä ylös.


Kiven toisella reunalla lämppäri. "Jalkavammasen vääntö" helppoutta jotain 4:n luokkaa. Istuiltaan pieneltä kiveltä ja nurkan yli kiepsauttaen.


Hänkki feissi olikin sitten liian iso pala meidän tehtäväksi. Käykäähän isot pojjaat avaamassa hieno linja.


Pikkukivi vähänmatkaa radan suuntaan. Tähän voi saada jonkun pienen punnerruksen.



Sitten alkoi iltahämy vaivata ja päätettiin jättää loput harjaukset tuonnemmaksi ja suunnattiin Paavalinvuoren valmiille linjoille fiilistelemään.

Tässäpä reittinä "Lenkkeilijä" ja vaikeutta 5:n verran. Meitsin avaama joskus kesäkuun alussa.


Janin piti kuitenkin saada harjalle käyttöä ja tässä uusin luomus "Viiden tähden hylje" seisomalähdöllä.


Pari otosta hienolta släbiltä "Jykän olo" vai olikohan tämä kuitenki tuo "Taustavoima". Meikä tarkistaa onko kengännauhat auki.


Timo puristaa minkä pystyy.


Näinhän siinä sitten käy kun yrkkää omia reittejään. Ei vaan pysty ;)

perjantai 25. syyskuuta 2009

Kiviä kasvaa metsässä

Tai ainaki se siltä tuntuu, kun taas pitkästä aikaa pystyy metsässä kävelemään.

Tuommosiapa löyty tänään Muuratsalosta




Ainakin toisella kivellä oli joku joskus kiivennytkin polkeentuneesta maasta ja mankasta päätellen. Kukahan lienee ja saapas nähä milloin tuonne ehtii katteleen reittejä.

Eilen löyty lisäksi pari ihan varmasti neitsytkiveä tuosta Kymppikiven vierestä. On se vaarallista tuo koiran ulkoiluttaminen ;)

Kommentti:
Jaaha tämä Muuratsalon paikka näyttikin olevan tuo Keventäjät. Hienoa settiä joka tapauksessa. Tuonne on mentävä vielä tänä syssynä.

keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Kuntoraportti

Hyvinhän tämä homma meni. Mulla oli mielikuva suurinpiirtein, että kipsin poiston jälkeen vaan kuntoutetaan lihas ja taas juostaan. No ei se nyt aivan niin näköjään mene. Suurin ongelma on ollu jalan turpoaminen ja nivelsiteiden jäykistyminen kipsin aikana. Nyt on kuus viikkoa kipsin poistosta ja nilkan liikkuvuus on ehkä 90%. Nilkka nivelen ympäristö turpoaa vieläkin ja pohkeessa ei todellakaan ole voimaa.

Jalka heti kipsin poiston jälkeen
 

Tuosta kuvasta huomaa hyvin myös kuinka jalkapöydän lihakset ovat surkastuneet ja jalka on kaventunu toiseen verrattuna. Tämä on myös aika paha sillä jalka ei näin kestä rasitusta kovin hyvin.

No kun ei urheilla niin harrastetaan sitten kaikkea kivaa, mihin ei urheillessa jää aikaa. Tai no - ihan ku tuo urheilu nyt tässä iässä sitte olis niin paskan tärkeää. Kävinpä kouluttamassa koiraa vähän koirien tavoille. Suht hyvin tuo sorsan oppikin hakemaan.

Demokratiaa sorsille


No nyt on sitten ollu se sikaflunssa tai mikä lie, mutta tämmöstä kuumetautia ei olekaan kymmeneen vuoteen ollu. No mikäs kiire tässä parannellessa ;)

lauantai 4. heinäkuuta 2009

Kesä - heinäkuu

Non nii. Kesäkuussa tuli käytyä pohjosessa kattomassa poikain meininkejä ja Ikuisen tuskan rojektointi jatkui.

1) Rollo
Pojat oli löytäny tosi asiallisen paikan Torniojoen ja Muurolan välistä. Vaaran nimi lienee Petäjävaara ja toposta ei ole tietoa, mutta kyllä ne rovaniemeläiset paikan tietää(ja maps.google.com). Paikka tarjoaa hienoa settiä nelosen trädistä seiskan sporttipunnerruksiin. Petäjävaarassa nyt ei ihmeempiä lähetyksiä allekirjoittaneen toimesta tullu, mutta Jukka ja Olli-Pekka avas pari reittiä vaikeudeltaan jotain nelosta. Hienoja reittejä ja klassikko meininkiä. Keli oli kesäkuun alkuun poikkeuksellisen kuuma nuille leveysasteille ja sääskiäkään ei vielä ollut. Voin suositella.

Toisena päivänä käytiin Olli-Pekan kans Karhunnulkissa eli Songassa. Sonka on kyllä myös hieno paikka ja asiallisia sporttireittejä löytyy helposta Helppoon ;) Liidattiin helppoja ja Olli-Pekka näytti miten Kulma 6c taipuu vahvojen sormien alla. Meikä sai jopa muuvit tehtyä Kulmaan yläköydellä, mutta liidi jäi puuttumaan ja odottelemaan seuraavaa pohjosen reissua. Oltsi veivas vielä yläköydellä kädet makarooniksi Kulmalla ja oltiinkin valmiita suuntaamaan Rolloon palauttavalle kaljalle.

Olli-Pekka ja kulma


2) Jykylä
Ikuista tuskaa ja bouldereita tuli veivattua kesäkuun toisella viikolla. Sain inspiksen ja reenasin neljänä päivänä putkeen. Ensin Halsvuoressa köyseilemässä helppoa trädiä, sitten Paavalinvuoressa boulderoimassa, Halsvuoressa uudestaan yk-soolona Ikuista tuskaa ja lopuksi vielä uudestaan Halsvuoressa rojektoimassa Ikuista tuskaa. Paavalinvuoreen avasin pari uutta linjaa. Arete varsinkin ihan hieno jotain kutonen. Pitää käydä vielä uudestaan veivaamassa niin osaa sanoa tarkemmin. Ikuinen tuskakin taipui jo jälkimmäisellä kerralla yläköydessä. Vielä kun pääsis tekemään liidin.

Pääsemisestä puheenollen tulikin pieni kiipeilytauko tähän kesän keskelle. Onnistuin kippaamaan moottoripyörän Motoparkin radalla Virtasalmessa sillä seurauksella, että sain ulkokehräsen murtuman ja kuudeksi viikoksi jalan kipsiin.

Että näin


No kipsi pois kuun lopussa ja miehellä kasa motivaatiota loppukesäksi/syksyksi kiikkuhommiin. Yritetään saada edes muutama rojekti tapettua.

keskiviikko 27. toukokuuta 2009

Toukokuun antia

Kyllähän tuota toukokuussakin on tapahtunut. Ollaan väännetty muuveja Ikuiseen tuskaan Halsvuoressa ja juostu kilometrejä Oulun Terwahölkän puolimaratonia odotellen. Tavotteena oli juosta alta 1h 45min, mutta sepäs ei aivan ottanu onnistuakseen. Tässäpäs sitten tilitystä kuukauden puuhasteluista:

1) Ikuinen tuska

Nyt on pari kertaa käyty tälle kesää muuvittelemassa ja alkaa olla pikkuhiljaa reitti kasassa. Eka kerralla vaati 6 lepoa köyteen ja viimesellä meni kahella levolla. On siis mahdollista, että voimakestävyyskin kehittyisi pienellä yrittämisellä. No huomenna mennään taas treenaamaan reitille. Jospa se siitä lähtis. Halsvuori on kyllä hieno paikka. Ehkä aivan helpoimmat linjat puuttuu mutta pienellä reenaamisella saa ittensä semmoseen kuntoon, että tekemistä riittää. Niin ja projektoijalle riittää tekemistä aina kasin nurkille asti.

Jani tekee kiipeilyliikkeitä


Eka kerralla tuli muutes tehtyä kesän eka trädisuoritus: "Roju ränni" ja greidi valtava 4. Kyllä tuo trädittäminen vaan on aika puuhaa, mutta ei taas auta kun kiiloja kolistella niin jospa ne alkas vitoset taipumaan.

2) Terwahölkkä
Kävin Oulussa hölkkäilemässä puolimaratonin, jotta pysyy ees jonkinmoinen aerobinen kunto päällä. Reitillä vierähti aikaa 1h 46min 9s. Eihän tuo aika nyt mikään huippu ole, mutta ok kuitennii. Tavotteena oli juosta 5min/km aikaa ja siihen pääsinkin reippaasti, mutta huoltopisteiden kävely nappasi sen verran aikaa, ettei pystyny parempaan. Täytynee syksyllä juosta nuo huoltopisteetkin.

Maali häämöttää


Onnellisesti maalissa

keskiviikko 6. toukokuuta 2009

Klipsu

Tässäpä notkia suomalaisnuori märällä, mutta onneksi karkealla kivellä. Huom. boulderoidessa niin tärkeät kiipeilyvaljaat ;)

Puutarhan hoitoa

Käytiin Timon kans Muuramessa hengailemassa ja hoitamassa puutarhaa. Kelihän oli mitä parhain, eli väliin sato vettä ja väliin paisto aurinko. No mutta pikku vikoja kun on asenne kohdallaan ;)

Tässäpä nyt sitte sitä puutarhanhoitoa



Seurauksena saatiin pari jotain kutosen linjaa. Tarkempaa arviota sitte kun saadaan kuivankelin nousut tehtyä.



Timppa hengailee viimekesänä putsatulla prokkiksella.



Lopuksi testattiin yhtä kulmassa menevää linjaa, mutta sen loppukolmanneksessa taitaapi olla astetta jämäkämpi dyno, joka ei ainakaan tällä reissulla selvinnyt kummallekaan. Katellaanpa josko se kesän aikana alkais aueta.